Ruim drie weken na de eerste maatregelen rondom de uitbraak van het coronavirus lijkt het consumentenvertrouwen in de woningmarkt langzamerhand toe te nemen. Dit blijkt uit een onderzoek van Funda onder woningzoekers- en verkopers. Zo is de huizenmarkt na de maatregelen op donderdag 12 maart uit een dal aan het klimmen en zich weer aan het normaliseren.
Om het vertrouwen op de woningmarkt inzichtelijk te maken, heeft Funda haar bezoekersgedrag en aanvragen geanalyseerd en vergeleken met eerdere weken van 2020. Het bezoekersgedrag op Funda laat na de dalende trend van de afgelopen twee weken, weer een stijging van de hoeveelheid bezoekers zien. Zo is het aantal consumenten die deze week de website bezocht met 102% gestegen in vergelijking met de eerste tien weken van dit jaar. Dit percentage komt overeen met 14,6 miljoen bezoekers. Dit was bij de eerste aankondiging van de corona maatregelen percentueel nog 85%. Tevens is er in week 14 een stijging van het aantal zoekopdrachten en lijkt het aantal contactaanvragen en bezichtigingen zich te verbeteren. Al met al kan er dus worden gesteld dat de consumenten voorzichtig aan steeds meer hun interesse terugvinden in de woningmarkt en behoefte hebben aan het vinden van een nieuwe woning
Het vertrouwen van de consument in de woningmarkt lijkt ook steeds meer aan te trekken. Zo blijkt uit de peiling van Funda onder 1100 respondenten dat de dalende motivatie om een woning te kopen tijdens de coronacrisis langzaamaan afneemt. Waar twee weken geleden 36% van de ondervraagde minder motivatie had om een woning te kopen, is dit percentage gedaald tot 32%. Voor doorstromers is deze daling zelfs sterker, namelijk van 46% naar 34%. Ook voor woningverkopers lijkt de somberheid te verdwijnen. Het percentage minder gemotiveerde verkopers daalde na twee weken tot 15%. Andersom is er met de toename van 4% naar 8% een stijgende tendens te zien onder mensen om op dit moment hun huis te kopen en te verkopen.
De belangrijkste reden voor het toenemend vertrouwen onder consumenten, is een verwachte verandering in de woningmarkt. Om deze beweging op de huizenmarkt voor te zijn, wachten geïnteresseerden de situatie niet meer af en lijken ze hun kansen te grijpen.
Ondanks de afname van woningbezichtigingen, lijkt het de aankoop van een huis niet in de weg te staan. Naast de belovende cijfers in het vertrouwen, zijn er immers ook stijgende lijnen te zien in het daadwerkelijk aankopen van een woning. Zo blijkt uit cijfers van het NVM dat het aantal transacties binnen bestaande woningen in week 14 met 4% is toegenomen ten opzichte van de week ervoor. De vraag naar een woning blijft significant hoger dan het aanbod op de huizenmarkt. Deze krapte resulteert zelfs tijdens de coronacrisis in veel gevallen voor het overbieden boven de vraagprijs door huizenkopers.
Ondanks het toenemend vertrouwen van consumenten op de woningmarkt en de stijgende aankoopcijfers, is een virtuele bezichtiging essentieel voor de woningmarkt. Het online bezichtigen van een huis heeft immers een groot aandeel om tijdens de periode van maatregelen de huizenmarkt te doen functioneren. Huizenverkopers hoeven via deze methode niet het huis te verlaten en beide partijen zijn beschermd tegen eventuele besmettingsgevaar. Zo is het vinden of verkopen van huis voor consumenten gewoon mogelijk.
Terug naar overzicht