In de Zuidelijke Randstad worden er tot en met 2040 zo'n 170.000 woningen bij gebouwd. Dat zijn het Rijk, de provincie Zuid-Holland, metropoolregio Rotterdam Den Haag en acht gemeentes in de Zuidelijke Randstad overeengekomen in het Integraal Verstedelijkingsakkoord. Hiermee wijkt het akkoord af van de in juni 2019 gesloten woondeal, waarbij er zo'n 100.000 woningen gebouwd zouden worden in 2025, mogelijk oplopend tot 230.000 woningen in 2040.
De plannen voor uitbreiding van woningen in de Zuidelijke Randstad is het resultaat van de grote verkeerstoename in de regio. De overheid heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de mobiliteit van de Zuidelijke Randstad, met een stijging van het verkeer als gevolg. Volgens ministers Van Veldhoven en Van Nieuwenhuizen moeten er oplossingen gevonden worden voor deze groei, zo stellen ze in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), die naar de Tweede Kamer gestuurd is. De bouw van de woningen zal hoofdzakelijk plaatsvinden in de acht gemeenten die deel uitmaken van de Verstedelijksalliantie, gelegen naast de spoorlijn Leiden-Dordrecht. Hiermee is de Zuidelijke Randstad de eerste regio waar op basis van een langdurige samenwerking afspraken worden gemaakt over de groei van woningbouw in nauwe samenhang met mobiliteit.
Niet alleen de Zuidelijke Randstad staat op de planning om uitgebreid te worden met nieuwe woningen. In hetzelfde Meerjarenprogramma staat immers dat het aantal woningen in andere delen van Nederland wordt uitgebreid. Te beginnen bij Utrecht, waar er de komende jaren ruim 9000 woningen worden bijgebouwd. Hiervoor wordt 380.000 euro voor uitgetrokken. Tot op heden was het in Utrecht niet mogelijk om grote nieuwbouwplannen door te voeren door een beperkte plancapaciteit. Door een nieuwe afspraak, waarbij er vanaf 2025 een plancapaciteit van 130% van de woningbehoefte geldt, is het echter wel mogelijk om extra woningen te bouwen.
Om de doorstroming in de regio Amsterdam te bevorderen, wordt er een breed pakket aan plannen gepresenteerd om de bereikbaarheid in de regio Zaandam-Hoorn te verbeteren. Naast de 539 miljoen euro voor verbreding van de A7 en A8, uitbreiding van het lokale wegennet en verbetering van het openbaar vervoer, zijn er ook plannen om minimaal 40.000 woningen in deze regio te creëren. Hiermee moet de druk lichtelijk van de ketel worden gehaald in de grote drukte in en rondom Amsterdam.
Voor de optimalisatie van de steden in Oost-Nederland, worden er verstedelijkingsstrategieën ontwikkeld voor de regio Zwolle en Arnhem-Nijmegen-Foodvalley. Hierbij wordt er ook gewerkt om een woondeal voor Arnhem-Nijmegen te realiseren. Daarnaast worden er, in overeenkomst met de provincie Noord-Brabant en de regio Eindhoven, een breed MIRT-onderzoek uitgevoerd in de regio Brainport over de nodige plannen op het gebied van woningbouw en bereikbaarheid.
Terug naar overzicht